Baby blues sau cum putem face mai ușoară adaptarea din primele săptămâni de proaspătă mămică?.

Psih. Amalia ConstantinÎntr-o perioadă în care trăim viața cu mare intensitate, avem idealuri și visăm să schimbăm lumea, Universul ne oferă cel mai mare dar si o provocare pe măsură, ne încredințează un suflet blând, luminos, puternic, dar și fragil în același timp.

Nașterea unui copil este un moment unic al vieții care aduce o stare emoțională de bine, o trăire extrem de intensă, atât din punct de vedere fizic, cât și psiho-emoţional și poate cutremura lumea pe care o știam și ne transformă, ca femeie, ca om.

Nopțile nedormite, panica, îngrijorările, rutina dată peste cap, fericirea pe care n-o putem cuprinde, combinată cu o frică care înmoaie picioarele, toate par să anunțe un cutremur, o furtună puternică  care se îndreaptă grăbită către noi.

Și, oricât de mult am așteptat momentul nașterii, oricât de mult iubim copilul, uneori lucrurile nu par deloc roz. Nu par nici măcar gri. Gândurile noastre sunt acoperite de un voal negru, iar lacrimile și disperarea nu fac față furtunii care ne pândește: „Oare merit această minune?”, „Cum mă voi descurca?”, „Voi fi o mamă bună?”, „Nu era suficient de bogată viața mea înainte?”.

Dar paradoxurile își fac loc printre aceste gânduri și trăim cu toți porii o perioadă minunată, iar puiul de om mai deschide un ochișor, mai schițează un zâmbet, se mai întinde nițel și ne topim de dragul lui!

Dar starea de bine nu durează mult, pentru că începem repede să ne simțim vinovate pentru gândurile pe care le avusesem cu doar câteva minute înainte. Și tot așa, ca într-un carusel care părea că nu se va mai opri niciodată. Dar se oprește.

 

A avea un copil este o experiență plăcută, dar, pentru multe mame, a face față unui set serios de hormoni furioși care te aruncă într-o furtună de emoții, este un motiv să uite, pentru un timp,  de ce au ales să renunțe la vechea viață în favoarea uneia pline de griji, cea dedicată doar bebelușului, cu un „program non-stop”.

După euforia și anxietatea momentului de a aduce pe lume un copil, multe mame se simt confuze, se luptă cu emoții contradictorii și cu o tristețe neașteptată  („baby blues”), tristețe despre care evită să vorbească. Aproximativ 70-80% dintre toate proaspetele mame au unele sentimente negative sau schimbări de dispoziție după nașterea copilului lor. În ciuda acestei rețineri, a vorbi despre aceste emoții, schimbări și provocări este una dintre cele mai bune modalități de a face față acestei perioade dificile.

Specialiștii sunt în unanim de acord că „zilele cu plâns” („maternity blues”, „postnatal blues”, „baby blues“) reprezintă o reacție de adaptare emoțională a mamei la multiplele modificări din perioada postnatală,  modificări biologice, hormonale și mai ales psihosociale, pentru că ea trebuie să facă față unui nou stil de viață, cu responsabilități crescute nu numai față de propriul corp, cât mai ales față de nou-născut.

Baby blues poate începe oriunde între 3 și 10 zile după nașterea bebelușului și de obicei, va trece! Cel mai eficient tratament poate fi o atitudine optimistă, încrederea în sine și un sprijin constant din partea partenerului, familiei și prietenilor. Deși simptomele pot fi supărătoare pentru mamă și pentru familia ei, ele nu reflectă o psihopatologie consistentă și, de regulă, nu interferează cu capacitatea mamei de a avea grijă de copil.

Evoluția perioadei baby blues, de cele mai multe ori, este una pozitivă conducând spre dispariția spontană și totală a simptomatologiei sau poate evolua spre depresie post-partum. În cazuri mai rare, mamele care au mai avut stări depresive cronice în trecut, au avut probleme la naștere (ele sau copilul),  trăiesc izolat, fără suport social corespunzător și nu au parte de suport psihologic adecvat, pot dezvolta depresia post-partum. În acest caz, după o perioada de trei, patru săptămâni de la naștere, mamele nu depășesc perioada baby blues și se plâng în continuare de lipsa somnului (sau, din contra, hipersomnie), trăiesc stări depresive cronice însoțite de  sentimente de vinovăție, gândul ca nu sunt capabile să-și îngrijească copilul, făcându-le să nu se bucure de prezența copilului sau chiar să îl respingă. Mult mai serioasă decât stările baby blues, depresia post-partum necesită intervenție psihologică de specialitate și, uneori, tratament medicamentos.

Baby blues: sugestii pentru depășirea cu ușurință a unei perioade firești

Primele zile după naștere pot fi, pentru unele mame, grele, dureroase, chinuitoare la început, mai ales pe fondul unor așteptări nerealiste. Tuturor ne e greu în anumite momente, ne vine s-o luăm la fugă de multe ori, toți suferim și ne pierdem cu firea. Important este să ne recuperăm calmul, să avem încredere în noi și să ne concentrăm pe aspectele pozitive, pe construirea unei relații de încredere în noi înșine

Pregătește-te din timp pentru această perioadă trecătoare, care poate aduce și nori și soare, și exaltare, și bucurii și momente unice, binecuvântate! Baby blues dispare de obicei de la sine, fără tratament.

Nu uita că: Nu există a doua șansă pentru prima impresie!

Limitează vizitele și interacțiunile cu scopul cunoașterii bebelușului, care de fapt se transformă în pretext de a primi „sfaturi prețioase” de la cei care știu „mai bine” cum se crește un copil.

Ai încredere în ceea ce simți, mama știe cel mai bine să înțeleagă bebelușul. Nu există rețete standard pentru ținut în brațe, plimbat, mângâiat și nici timp limită pentru oferirea dragostei și afectivității. Cea mai bună decizie este cea care îți aparține, în care crezi și pe care ți-o asumi pentru acel moment. Sfaturile și părerile avizate din partea rudelor și prietenilor care au trecut prin viață pot aduce tensiune și gânduri inutile.

Odihnește-te cât de mult poți. Dormi oricând și cât poți. Știm, somnul este o marfă neprețuită în casă acum, dar dormi când bebelușul doarme și lăsă rufele să se adune. Totul pare mai rău când suntem epuizați. Uneori, somnul este cel mai bun remediu.

Acordă-ți timp. Roagă pe cineva de încredere să supravegheze bebelușul, astfel încât să poți ieși din casă. Cereți ajutor partenerului, familiei și prietenilor. Spune-le exact ce pot face pentru tine.
Vorbește cu cei din jur, cu prietenii, cu cineva din familie, cu alte mămici. Împărtășește ceea ce simți și nu te izola.
Vei fi nevoită să îți faci o rutină din activitățile zilnice. Încercă să respecți aceeași rutina și să conștientizezi că este o perioadă binecuvântată, pe care este important să o trăiești cu bucurie și recunoștință! Timpul trece foarte repede.
Nu trebuie să faci nimic, în sine, pentru a trata baby blues – majoritatea mămicilor constată că, pe măsură ce se adaptează la noul lor rol și se stabilesc într-o rutină cu bebelușul lor, încep să se simtă mai mult ca ele însăși.

În concluzie, perioada imediat după naștere poate fi dură și este important să ai grijă de tine cât de bine poți. Găsirea lucrurilor care te fac să te simțiți mai bine în acest moment de tranziție te poate ajuta să revii la „normal” (sau, cel puțin, să îți găsești noul normal) puțin mai repede.

Nu cere prea mult de la tine,  nu te aștepta la perfecțiune în primele câteva săptămâni. Acordă-ți timp pentru a te vindeca după naștere, pentru a te adapta la noua „slujbă” și pentru ca rutinele de hrănire și somn să se stabilească.

Atunci când ai nevoie, apelează la ajutorul psihologului. Ai la dispoziție numărul 0232 920, Call Center Arcadia.